Będzie się działo (ludologicznie)

Na styczeń planowany jest specjalny, poświęcony tematyce ludologicznej numer wydawanego przez Instytut Kulturoznawstwa UMCS internetowego czasopisma Kultura i Historia. Z przyjemnością o tym informuję, bo z pewnością będzie co czytać (sama również zamierzam napisać artykuł), a i polskie piśmiennictwo teoretyczne o grach się wzbogaci. Gdyby ktoś z czytających te słowa zechciał wziąć udział w przedsięwzięciu, zapraszam w imieniu redaktorów czasopisma, przekazując szczegółowe informacje na temat planowanej publikacji:

„Kultura i Historia” – numer specjalny pt. „Ludologia i gry komputerowe”

Celem planowanego numeru jest próba zdefiniowania funkcji gier komputerowych we współczesnej kulturze i społeczeństwie. Chcemy przeanalizować w jaki sposób gry komputerowe skorelowane są z przeobrażeniami współczesnej kultury, a niejednokrotnie same je wywołują. Jednocześnie chcemy dokonać analizy i przeglądu metod i teoretycznych kategorii, adekwatnych do analizowania współczesnych gier (nie tylko komputerowych). Pozwoli to na próbę odpowiedzi na pytanie czy możemy współcześnie mówić, jak chcą niektórzy badacze, o nowej gałęzi badań humanistycznych czyli ludologii dziedzinie powołanej specjalnie do analizowanie gier i zabaw.

Gry komputerowe i ludologia jak współcześnie się zauważa, obejmują swoją problematyką liczne pola intelektualnej refleksji współczesnej humanistyki. Dlatego też do udziału w planowanym numerze zapraszamy przedstawicieli wszystkich dziedzin współczesnych nauk humanistycznych i społecznych: kulturoznawców, medioznawców, socjologów, psychologów, pedagogów, filozofów, filologów, politologów, historyków i innych. Interdyscyplinarność naszego przedsięwzięcia pozwoli zwrócić uwagę na wieloaspektowość poruszanej problematyki.

Problematyka:
I. Teoria i metody badania gier
II. Ludologia wśród dziedzin współczesnej humanistyki
III. Ludologia i narratologia – konflikt czy kooperacja?
IV. Funkcje i role gier we współczesnej kulturze
V. Gry komputerowe w kulturze konwergencji
VI. Gry komputerowe i inne media
VII. Czy gry komputerowe mogą być poważne?
VIII. Sposoby kreowania tożsamości w grach komputerowych
IX. Perspektywy rozwoju gier komputerowych
X. Antropologiczne aspekty gier – kreowanie znaczeń w działaniu
XI. Społeczności graczy – ponowoczesna forma przynależności
XII. Gry komputerowe a problem przemocy
XIII. Gry komputerowe i płeć
XIV. Gry komputerowe jako forma komunikacji

INFORMACJE OGÓLNE

Uprzejmie prosimy o przesłanie tekstów artykułów do 3 stycznia 2008 roku na adres e-mail: radoslawbomba@gmail.com (Wszelkie pytania prosimy również kierować pod wskazany adres.) Z racji internetowego charakteru naszego czasopisma nie przewidujemy limitu stron artykułu.

4 thoughts on “Będzie się działo (ludologicznie)

  1. Rzeczywiście zapowiada się bardzo ciekawie. Radziłabym jednak sprawdzić poprawność tłumaczeń artykułów…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s