Gruby świat i perswazyjna siła gier

Ciekawy i znamienny zbieg okoliczności. W ubiegłym miesiącu producenci napojów gazowanych oskarżali gry o powodowanie otyłości wśród dzieci. Kilka dni temu wtórował im szef brytyjskiego oddziału McDonald’s. Powód? Dzieci grają siedząc w domach zamiast biegać po dworze i spalać energię (czyt. Coca-Colę i McNuggets). Z kolei w tym tygodniu to gra właśnie mierzy się z problemem nadwagi – i to bez szukania winnych na zewnątrz i podawania łatwych, gotowych odpowiedzi.

Mowa o Fatworld, darmowej produkcji studia Persuasive Games kierowanego przez wymienianego przeze mnie przy kilku innych okazjach Iana Bogosta, amerykańskiego teoretyka i twórcę gier. Fatworld to ekonomiczno-strategiczna symulacja, która bada związki między otyłością, polityką żywieniową i warunkami socjologicznymi oraz gospodarczymi. Jakkolwiek poważnie to brzmi, gra jest dość przystępna. Kierujemy wirtualnym ludzikiem, któremu dobieramy i reglamentujemy dietę oraz ćwiczenia fizyczne. Jednocześnie prowadząc restaurację i planując skład i rozmiar posiłków bezpośrednio wpływamy na nawyki żywieniowe mieszkańców świata gry.

Ideą gry jest ukazanie skomplikowanych (głównie ekonomicznych) przyczyn plagi otyłości w zachodnim świecie. Bogost i współtwórcy nie zrzucają całej winy na fast foody. Zamiast tego sugerują, że cała konstrukcja naszej kultury i gospodarki nie wspiera zdrowego, świadomego odżywiania się (a wręcz przeciwnie) i obnażają – w przejrzysty, dobitny sposób – mechanizmy stojące za takim stanem rzeczy. Oczywiście z ich tezami można się nie zgodzić, ale nie sposób zaprzeczyć, że prowokują do myślenia, czego niespecjalnie można powiedzieć o trącących hipokryzją słowach przedstawicieli przemysłu żywieniowego, które słyszeliśmy ostatnio.

Trailer:

Przy okazji: warto zainteresować się innymi grami studia Persuasive Games (większość dostępna jest bezpośrednio z okna przeglądarki), które poruszają – czasem w zabawny, czasem bardziej poważny sposób – palące problemy współczesnego świata. Są one realizacją stworzonej przez Bogosta teorii gier jako medium perswazyjnego, które zapraszając odbiorców do działania potrafi kształtować opinie.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s