Gruby świat i perswazyjna siła gier

Ciekawy i znamienny zbieg okoliczności. W ubiegłym miesiącu producenci napojów gazowanych oskarżali gry o powodowanie otyłości wśród dzieci. Kilka dni temu wtórował im szef brytyjskiego oddziału McDonald’s. Powód? Dzieci grają siedząc w domach zamiast biegać po dworze i spalać energię (czyt. Coca-Colę i McNuggets). Z kolei w tym tygodniu to gra właśnie mierzy się z problemem nadwagi – i to bez szukania winnych na zewnątrz i podawania łatwych, gotowych odpowiedzi.

Mowa o Fatworld, darmowej produkcji studia Persuasive Games kierowanego przez wymienianego przeze mnie przy kilku innych okazjach Iana Bogosta, amerykańskiego teoretyka i twórcę gier. Fatworld to ekonomiczno-strategiczna symulacja, która bada związki między otyłością, polityką żywieniową i warunkami socjologicznymi oraz gospodarczymi. Jakkolwiek poważnie to brzmi, gra jest dość przystępna. Kierujemy wirtualnym ludzikiem, któremu dobieramy i reglamentujemy dietę oraz ćwiczenia fizyczne. Jednocześnie prowadząc restaurację i planując skład i rozmiar posiłków bezpośrednio wpływamy na nawyki żywieniowe mieszkańców świata gry.

Ideą gry jest ukazanie skomplikowanych (głównie ekonomicznych) przyczyn plagi otyłości w zachodnim świecie. Bogost i współtwórcy nie zrzucają całej winy na fast foody. Zamiast tego sugerują, że cała konstrukcja naszej kultury i gospodarki nie wspiera zdrowego, świadomego odżywiania się (a wręcz przeciwnie) i obnażają – w przejrzysty, dobitny sposób – mechanizmy stojące za takim stanem rzeczy. Oczywiście z ich tezami można się nie zgodzić, ale nie sposób zaprzeczyć, że prowokują do myślenia, czego niespecjalnie można powiedzieć o trącących hipokryzją słowach przedstawicieli przemysłu żywieniowego, które słyszeliśmy ostatnio.

Trailer:

Przy okazji: warto zainteresować się innymi grami studia Persuasive Games (większość dostępna jest bezpośrednio z okna przeglądarki), które poruszają – czasem w zabawny, czasem bardziej poważny sposób – palące problemy współczesnego świata. Są one realizacją stworzonej przez Bogosta teorii gier jako medium perswazyjnego, które zapraszając odbiorców do działania potrafi kształtować opinie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s