LinkoGRAfia (8)

Dziś nieco krócej, ale nie mniej treściwie. Zapraszam do zapoznania się z najciekawszymi w mojej opinii tekstami, które ukazały się w internecie w ostatnim tygodniu (21-27 stycznia):

  • Games and Social Responsibility – Perspectives from Shanghai. Profesor MIT Henry Jenkins dzieli się swoimi wrażeniami z pobytu w Chinach; sporo ciekawych spostrzeżeń związanych z kulturowymi różnicami w sposobie postrzegania takich kwestii jak uzależnienie od gier, poważne gry, przemoc w grach, piractwo.
  • Explosion of Indie Games Kills ‚Best of’ Column. Dziennikarz magazynu Wired Clive Thompson podsumowuje ubiegłoroczne osiągnięcia sceny gier niezależnych.
  • Best Freeware Adventure Games 2007. Gratka dla miłośników niebanalnych przygodówek – zestawienie 20 najlepszych niezależnych, darmowych gier należących do tego gatunku, które ukazały się w minionym roku.
  • Wiki, przedłużenie zmysłów gracza. Michał Piotr Pręgowski pisze na techNOblogu o poświęconych grom serwisach Wiki jako kolejnym etapie wymiany porad i sekretów między graczami. Nie ukrywam, że ponieważ mam ku temu okazję tak rzadko, zawsze ze szczególną przyjemnością polecam w LinkoGRAfii tekst polski!

6 thoughts on “LinkoGRAfia (8)

  1. A’propos wpisu Jenkinsa: nie jestem pewien, czy taki a nie inny rozkład akcentów na konferencji, o której pisze był podyktowany różnicami kulturowymi a na ile różnicami ustrojowymi. Nikt w Chinach nie przyzna oficjalnie, że cokolwiek, nawet gry komputerowe z Zachodu powodują falę przemocy, gdyż oznaczałoby to słabość Partii. A Partia w Chinach jest, wg. tamtejszej propagandy, fundamentem państwa. Mam znajomą, która pracuje w organizacji ekologicznej i była niedawno na konferencji poświęconej zagrożeniom dla środowiska naturalnego w Chinach. Każda wypowiedź jakiegoś delegata z Chin, nawet gdy zawierała stwierdzenie, że problem istnieje, to zawierała też solemne zapewnienie, że Parta już się sprawą zajęła i zaraz będzie po kłopocie.

  2. Masz rację, ale można też powiedzieć, że sytuacja polityczna i ustrój wpływają częściowo na zjawiska kulturowe i w Chinach jest to szczególnie widoczne. Np. dla chińskiego rządu to nie przemoc w grach jest najbardziej niepokojąca, tylko fakt, że mogą uzależniać (mowa głównie o MMO), przez co obywatel staje się nieproduktywny, a nieproduktywność łączona jest z antykapitalistyczną retoryką jako bolączka Zachodu. Z drugiej strony skłonność młodych Chińczyków do szukania kontaktów z innymi przez gry MMO (która prowadzi do uzależnienia) tłumaczona jest promowanym przez rząd modelem rodziny 2+1, który sprawia, że młodzi ludzie czują się osamotnieni… Ustrój i zjawiska kulturowe są ze sobą powiązane, wpływają na siebie.

  3. Wątek promowanego modelu rodziny i wpływu tej polityki na popularność gier MMO jest ciekawy aczkolwiek z tego co wiem w Korei Południowej tego typu modelu nikt nie wprowadził, a to właśnie tam gry MMO stały się de facto sportem narodowym. Wydaje mi się, że popularność gier komputerowych w całej Azji jest raczej powodowana panującym tam, swego rodzaju, „kultem techniki” niż polityką jakiegokolwiek rządu.

  4. Polityka wpływa na ludzi, czy chcą tego oni, czy też nie. Może to powodować zamknięcie się na sferę publiczną (przykładem tego może być, podwójne życie obywateli NRD – sfera publiczna kontra sfera wewnętrzna, rodzinna), kontestacje etc. – tak czy inaczej jest to wpływ (jeśli chodzi o systemy totalitarne, dyktatury, wpływ ten jest przemożny).
    Myślę, że w Korei MMO zyskało tak wielką popularność ze względu na pewną suwerenność jaką cechuje się względem systemu politycznego. Nie chodzi mi tutaj jedynie o kwestię ucieczki, czy też zapomnienia, ale także o pewną demokrację, której uczestnikami mogą być Koreańczycy.
    Na ile jest to zgodne z prawdą – nie wiem, takie są moje odczucia. (Zresztą możemy odnieść się do sytuacji w PRL-u, nie był on oczywiście tak brutalnym systemem, ale Polacy także szukali możliwości ekspresji. Jako, że technika jest już na wyższym poziomie – MMO to bardzo kusząca alternatywa).

  5. Louvette, rozumiem, ze Wired brzmi dumnie, ale do diaska, obszerniejszych, bardziej merytorycznych i po prostu lepszych tekstow na temat sceny gier niezaleznych AD 2007 ukazalo sie w ostatnim czasie multum!!! Pozdr.

  6. Ależ nef, uzupełnienie linkoGRAfii o dodatkowe teksty na te same tematy jest bardziej niż pożądane, więc zapraszam! Z chęcią poczytam lepsze teksty o scenie gier niezależnych, nie do wszystkich musiało mi się przecież udać dotrzeć.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s