Poznaj samego siebie, graczu

Zdobywca, menedżer, wędrowiec czy uczestnik? Wypełniając krótki kwestionariusz przygotowany przez teoretyka i twórcę gier (m.in. Discworld Noir, Ghost Master) oraz autora arcyciekawego bloga Only a Game Chrisa Batemana dowiedzieć możemy się, jaki styl grania jest nam właściwy. Psychologiczne badania nad typologią graczy są wciąż w powijakach, więc warto zauważać każde działanie podejmowane w tym kierunku – choć w tym przypadku mamy do czynienia raczej z zabawą niż metodą zbierania danych możliwych do wykorzystania później w badaniach naukowych. Inna sprawa, że autorowi przyświecał cel inny – stworzenie modelu publiczności gier, który pomógłby ich twórcom podejmować lepsze, bardziej przemyślane decyzje podczas projektowania kolejnych produkcji. Kwestionariusz, poza dostępnością online, szerzej omówiony został bowiem w książce Batemana pod wymownym tytułem 21st Century Game Design.

Oczywiście można zarzucić testowi, że odpowiedzi na zawarte w nim pytania mogą różnić się w zależności od typu gry, jaką mamy na myśli. Przykładowo w grach akcji potrzeba i chęć pokonywania nowych wyzwań jest dla większości graczy znacznie mocniej odczuwana niż w produkcjach typu Myst, w których z kolei częściej skupiamy się na poznawaniu (statycznego) bogactwa świata. Być może zatem bezpieczniej uznać, że zamiast jednego stylu gry większość graczy przyjmuje różny styl w zależności od typu produkcji. Nie znaczy to rzecz jasna, że jeden z nich nie może być dominujący. W moim przypadku preferowanym stylem okazał się wędrowiec (wanderer) i jest to generalnie zgodne z moim własnym poczuciem tego, czego przede wszystkim w grach szukam.

Tak czy inaczej, ciekawa jestem, czy spotkaliście się może z innymi testami, których celem jest wyróżnienie typów graczy bądź też stylów grania. Osobiście poza wyżej opisanym znany jest mi tylko Bartle Test of Gamer Psychology, dotyczy on jednak wyłącznie gier typu MUD i MMORPG.

5 thoughts on “Poznaj samego siebie, graczu

  1. Ha, a ja mam styl „managera”. Zadziwiające, czego to człowiek o sobie nie wie. Swoją drogą, Bateman zaskoczył mnie swego czasu, kiedy wspomógł mało znanych Słowaków przy realizacji gry Kult: HK. Efektem tego były np. występujące w dialogach teksty w rodzaju „długu metaforycznego”. Zabawne to było.

  2. ‚manager’ definiuje raczej styl i podejście do grania, niż zainteresowania czy predyspozycje do konkretnych gatunków – ja miałem wynik podobny i, ku mojemu zdziwieniu, zgadza się

  3. Wiem oczywiście, że chodzi o styl grania, ale opis stylu grania menedżera pasuje raczej do ludzi preferujących tycoony i strategie, zwłaszcza taktyczne, niż cRPG – ulubione gry nefa, w których „tactical competence (the ability to think on their feet) backed with strategic thinking” nie jest raczej tak ważne jak „the feeling that something new is just around the corner, an involving story, or a beautiful world which is a pleasure just to look at are all draws for players preferring this play style” (to z kolei fragment opisu stylu wędrowca). Jak widać jednak gracze to istoty skomplikowane psychologicznie i nieprzewidywalne :)

  4. Jak się nad tym zastanowić to… Moją ulubioną grą pozostaje Europa Uniwersalis 2, rasowa historyczna symulacja. No, a w cRPGach najbardziej lubię sprawy „managerskie”: zarządzanie ekwipunkiem i handlowanie w sklepach ;)
    Poza tym, kierowanie drużyną w cRPG, w których drużyna istnieje, szkoda że coraz rzadziej, strona taktyczna odgrywa rolę niebagatelną.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s