Na chandrę Bejeweled

Podczas zakończonej przed kilkoma dniami konferencji Games for Health przedstawiono wyniki badań potwierdzające i zarazem poszerzające doniesienia z ubiegłego miesiąca, według których gry typu casual pozytywnie wpływają na nastrój graczy i obniżenie poziomu stresu.

Oczywiście można zastanawiać się, czy podobnych rezultatów nie przyniosłyby badania odczuć osób grających w inne produkcje, które im osobiście sprawiają przyjemność. Przecież z łatwością można wyobrazić sobie gracza, na którego odstresowująco i relaksacyjnie wpływa partyjka w sieciową strzelaninę, prawda? W tym przypadku jednak uczucie relaksu pojawia się niemal na pewno dopiero po zakończeniu rozgrywki – w jej trakcie dominuje napięcie i pełna koncentracja. W tym świetle raczej zrozumiałe jest, że to właśnie gry typu casual postrzegane są przez naukowców jako terapeutyczne narzędzia przydatne na przykład przy leczeniu chorób układu krążenia, przy których trzeba uważać na gwałtowne emocje.

Tak naprawdę jednak zastanawia mnie co innego. Proszę nie brać tego całkowicie na serio, ale zestawiając wyniki tych badań z publikowanymi co jakiś czas danymi jasno wskazującymi, że rynek gier komputerowych stoi przede wszystkim MMO i internetowymi casualami właśnie (i dalej będzie się głównie w tych kierunkach rozwijał), pecety staną się prawdopodobnie z czasem powszechnie postrzegane jako ostoja rozrywki z jednej strony lekkiej i odprężającej, z drugiej – „społecznościowej” i kładącej nacisk na interakcję pomiędzy graczami. Samo w sobie nie jest to rzecz jasna złe – to równie ważne jak inne możliwości i doświadczenia, jakie zapewniają gry, w dodatku bardzo przyszłościowe. Tak czy inaczej, nie ma co się martwić o żywotność komputera jako platformy do gier, nie jestem tylko pewna, czy jej oddani zwolennicy tak właśnie chcieliby widzieć jej przyszłość.

3 thoughts on “Na chandrę Bejeweled

  1. I dobrze. Wierzę w PC, bo jestem PCtowcem ;), niech tam MMo i casuale się dobrze na nich trzymają. Łatwy dostęp do sieci, a więc to, czego nie mają dziś konsole, to nie jedyny atut PC. Jest jeszcze otwartość tej platformy, coś czego w bliskiej przyszłości nie będą miały konsole, a więc, zważywszy na coraz większą dostępność narzędzi, PC będzie długo jeszcze kuźnią młodych talentów, miejscem, gdzie powstają ambitne i ciekawe, choć niewielkie budżetowo gry, gdzie wiele tytułów dostaje tworzone przez graczy moduły. Nie skazywałbym PCta na margines, a takim jest sprowadzenie go do MMO i casuali. Kosnole triumfują? Nie, triumfują konsolowcy, którzy w danych NPD i innych dopatruja się zwycięstwa nad znienawidzonym PCtem, jakby było to istotne. Pisałem już, że jestem z tego zadowoony. Niech rywalizacja o wieką kasę przeniesie się na grunt konsolowy, między X360, PS3, Nintendo etc. powodzenia, PC dostało chwilę wytchnienia. Mam nadzieję, że dobrze ją wykorzysta.

  2. Spokojnie, mnie nie musisz przekonywać. Jestem tak maksymalnie neutralna w sprawie platform, jak tylko się da :) Każda oferuje coś innego i to właśnie jest fajne.

  3. Byłem agresywny? Ojej, no jak się rozpiszę, to ponosi mnie swada ;) Znalazłem fajny cytat z R. Muzyki z BioWare na ta okoliczność.

    I think the PC market right now is a very strong place. It’s stronger than it’s ever been. The business models have changed, consumer tastes have changed, the way people pay for content, microtransactions, downloadable content, online services, in-game ads, these are all kinds of different flavors…You know at the end of the day it all comes down to can you make a really great game really fun for your fans? And if you can do that and you understand who your fans really are, I think it’s an incredibly great opportunity to develop for PC.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s