Drugi i niestety ostatni z długich majowych weekendów już za nami, a tymczasem nazbierało się sporo ciekawej lektury (plus jeden filmik). Polecam linkoGRAfię za okres 19-25 maja:
- Kultura Maniaków. Trzecia kultura manipulacji (Wiedza i Edukacja). Lars Konzack, jeden z czołowych ludologów, o genezie i kształtowaniu się kultury maniaków (w oryginale po prostu geeków) – nie tylko w odniesieniu do graczy komputerowych.
- Women in Games: The Gamasutra 20. Dwadzieścia najważniejszych kobiet pracujących dziś w branży gier według serwisu Gamasutra. Przy okazji: podobna lista sporządzona przed dwoma laty przez serwis Next-Gen.biz (jest na niej jedna Polka :)
- Solitaire-y Confinement (Slate). Artykuł o fenomenie windowsowego Pasjansa, „ulubionej rozrywce biurowych obiboków i intelektualnym placu zabaw dla cymbałów” – w jaki sposób wpłynął na to, jak żyjemy i pracujemy?
- The Beautiful Mundanity Of GTA IV (GameSetWatch). Pochwała przyziemności i szarości w grach: felieton dotyczy co prawda GTA IV, ale można odczytywać go również jako głos w sprawie roli nieoczywistych środków wyrazu w budowaniu wiarygodności świata gry.
- Jak kulturalnie nie lubić GTA (AntyGry). Bioforger, autor bloga AntyGry, wykłada swoją opinię o serii – niezależnie od tego, czy się zgadzamy, czy nie, zawsze dobrze poznać zdanie myślącego gracza. Tekst zainspirowany podwójnym spojrzeniem na GTA IV zamieszczonym w piątkowym dodatku kulturalnym do „Dziennika”, do którego zlinkować niestety nie sposób… ale zawsze są biblioteki i salony prasowe.
- The Science of Spore (WeGame.com). Oj, trudno nie niecierpliwić się oczekując na tę grę. W polecanym filmiku jej główny projektant, a zarazem zasłużony wizjoner branży gier Will Wright opowiada o tym, w jaki sposób osiągnięcia współczesnej nauki zainspirowały go do wprowadzenia konkretnych rozwiązań w rozgrywce.