Bóg jako projektant gier

Ciekawy przykład na to, w jaki sposób gry (a właściwie produkcje, które stoją na pograniczu gier i wirtualnych światów online) mogą inspirować dyskusje na tematy tak niebagatelne jak idea boga czy pochodzenie wszechświata. W poniższym filmiku Richard Dawkins, jeden z najważniejszych (i najbardziej kontrowersyjnych zarazem) naukowców i myślicieli naszych czasów używa Second Life jako punktu wyjścia do rozważań na temat różnic pomiędzy faktem istnienia inteligencji uznawanej za boską a faktem istnienia prawdziwego Boga.

Ponieważ Dawkins jest zdeklarowanym ateistą, nie dziwią jego wnioski: jeśli użyjemy metafory symulacji do opisania życia, wyższa inteligencja, które je zaprojektowała i która nim kieruje, patrząc z ludzkiej perspektywy ma cechy boskie. Każda symulacja jednak – i życie nie jest tu wyjątkiem – ograniczona jest konkretnymi prawami i zasadami, więc owa wyższa inteligencja, tak jak projektant gier, nie jest wszechmogąca.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s