Wirtualnie i społecznościowo dla dzieci

Mam wrażenie, że tak bardzo staramy się walczyć ze stereotypem gier jako rozrywki typowo dziecięcej, że czasami zapominamy, iż dzieci również bardzo lubią grać… W dodatku stworzyć dobrą grę dla młodszych odbiorców jest chyba trudniej niż dobrą grę dla dorosłych. Pamiętać bowiem należy o szeregu czynników, które w przypadku produktu dla doświadczonych graczy są nieistotne. Nie można pozwolić sobie też na niedbałość, wychodząc z założenia, że dzieci są mniej wymagające, w związku z czym rozmaitych niedoróbek nawet nie zauważą.

Od jakiegoś czasu z zainteresowaniem przyglądam się rozwojowi rynku gier MMO dla młodszych odbiorców, wciąż znaczącej grupy wśród graczy pecetowych. Światowy sukces takich produkcji jak Club Penguin (ponad 12 milionów kont) czy Habbo (8 milionów gości i 75 tysięcy nowych awatarów miesięcznie) dowodzi, jak wdzięczna i gotowa do eksploatacji jest to gałąź rynku elektronicznej rozrywki. Dla ścisłości warto wspomnieć, że inicjatywy tego typu stoją właściwie na pograniczu gier MMO, wirtualnych światów online i innego gorącego trendu ostatnich lat – internetowych serwisów społecznościowych. Są bowiem dostępne z poziomu przeglądarki i zawierają takie funkcje jak np. czat, możliwość tworzenia grup przyjaciół czy dzielenia się plikami.

Dotychczas polscy deweloperzy raczej stronili od tego typu produkcji skierowanych do dzieci czy młodszych nastolatków (chyba że o czymś mi nie wiadomo). Z tym większą ciekawością przeczytałam informację z początku maja o dynamicznym rozwoju świata Timik.pl, który wykonaniem i możliwościami nie ustępuje tytułom zagranicznym, a ma co najmniej jedną podstawową nad nimi przewagę – jest po polsku i dzięki temu nasi najmłodsi gracze i użytkownicy internetu mogą się bez problemu po nim poruszać. Czy „polskość” Timik.pl przejawia się również w innych aspektach, takich jak kulturowe odniesienia, jeszcze nie jestem w stanie stwierdzić, ale być może po dłuższym pobycie w świecie gry do tematu wrócę. Tymczasem w serwisie Worldsinmotion.biz przeczytać można wywiad z Jarosławem Jankowskim, założycielem i szefem stojącej za Timik.pl firmy virtuMedia.

Zainteresowanym tematem produkcji MMO dla młodszych odbiorców (m.in. kwestiami biznesowymi, problematyką bezpieczeństwa i moderacji, odpowiedzialności, ewentualnych walorów edukacyjno-rozwojowych) polecam przy okazji lekturę następujących tekstów: Time to play, money to spend, Searching for sex in Club Penguin, MMO Week: Club Penguin, Mining the Game, Doll Web Sites Drive Girls to Stay Home and Play, Virtual Worlds Management Report: 100+ Youth-Oriented Worlds Live or Developing.

One thought on “Wirtualnie i społecznościowo dla dzieci

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s