Wiosna za oknem (wreszcie!), a tu jak na złość naprawdę sporo ciekawych tekstów do czytania. Zapraszam do zapoznania się z linkoGRAfią za okres 7-13 kwietnia:
- Top Ten Videogame Emotions (Only a Game). Omówienie wyników ankiety przeprowadzonej przez Chrisa Batemana na blogu Only a Game: jakie uczucia najczęściej wywołuje w nas granie? Część z nich jest oczywista, inne nie do końca – mnie najciekawsza wydała się pozycja nr 8.
- On the Bright Side (Crispy Gamer) – część I i część II. Nowy cykl publikowanych co dwa tygodnie tekstów zbierających przykłady dobroczynnego wpływu i zastosowania gier. Niby żadna nowość, ale fajnie, że ktoś wpadł na pomysł systematyzowania takich informacji.
- Ian Bogost o newsgames i editorial games (via Polygamia). Wywiad z pionierem i teoretykiem gatunku gier komentujących i interpretujących aktualne wydarzenia społeczne i polityczne (przy okazji zainteresowanych zapraszam do lektury mojego artykułu na ten temat).
- Newsweek’s N’Gai Croal On The ‘Resident Evil 5′ Trailer: ‘This Imagery Has A History’ (MTV Multiplayer). Wiele osób pamięta zapewne aferę z trailerem Resident Evil 5, która rozgorzała w sierpniu ubiegłego roku. Pisano o niej szeroko również i u nas, a dominowały opinie wyśmiewające lub lekceważące oskarżenia o jego rasistowski wydźwięk. Warto przeczytać słowa jednego z najlepszych dziennikarzy piszących o grach, N’Gaia Croala, które naświetlają sprawę z innej strony (i zastanowić się, czy kolor jego skóry wpływa na jasność osądu czy też nie).
- Black Professionals In Games: ‘Tomb Raider’ Producer Morgan Gray On Diversity, ‘Resident Evil 5′ and The Problem With Cole Train (MTV Multiplayer). Wywiad pokrewny tematyką do poprzedniego: w jaki sposób twórcy gier mogą walczyć ze stereotypowymi wyobrażeniami ras (i nie tylko) i wprowadzać do swoich produkcji więcej różnorodności w kwestiach społecznych. Na dokładkę zainspirowany tym wywiadem tekst z bloga Lesbian Gamers: autorka zastanawia się, czy wnioski Graya można odnieść również do stereotypów dotyczących postaci o odmiennych preferencjach seksualnych w grach.
- O grach sportowych w kontekście kulturowym pisze się stosunkowo rzadko; tym bardziej warto zauważyć inicjatywę redaktorów magazynu The Escapist, który temu właśnie gatunkowi poświęcili jego ostatni numer. Z wykonaniem niestety nieco gorzej – warte lektury są według mnie jedynie dwa teksty: poświęcony zjawisku exergaming Wii Fit’s History of Happy Accidents oraz artykuł Master Chief in Sneakers: Making Life Not Suck traktujący o systemie Nike+iPod, którego ideę autor łączy z teorią Jane McGonigal wygłoszoną podczas ostatniej edycji Games Developers Conference (gry jako produkty czyniące życie lżejszym, a nas szczęśliwszymi).