Dawno już na Altergraniu nie pisałam o tym, co nowego pojawiło się w sieci w związku z szeroko rozumianą nauką o grach. Pora nadrobić zaległości, poniżej więc krótkie zestawienie publikacji, które ukazały się w ciągu kilku ostatnich miesięcy, a z którymi warto się zapoznać, by pozostać w miarę na bieżąco z tym, co dzieje się w ludologii – polskiej i światowej (a dokładnie mówiąc anglojęzycznej).
Polska:
- W ramach wydawanej przez Zakład Teorii i Filozofii Komunikacji UAM serii „Homo Communicativus” opublikowano dwa tomy będące owocem konferencji Polskiego Towarzystwa Badania Gier z cyklu „Kulturotwórcza funkcja gier” (tom pierwszy, tom drugi). PTBG zajmuje się wszelakimi rodzajami gier, toteż uprzedzam, że nie należy się dziwić obecności takich artykułów jak na przykład „Piosenka jako element ludyczny na lektoracie języka włoskiego” czy „Tamburyno w rozwoju gier ruchowych na Górnym Śląsku”. Z obszaru nas interesującego pojawiły się m.in. teksty dotyczące badań nad postacią w grach fabularnych (na przykładzie Neverwinter Nights), alfabetyzacji informacyjnej za pomocą gier czy gier 2.0. Jest też niemało artykułów, które mogą zaciekawić fanów niekomputerowego RPG.
- W dziale ludologicznym serwisu Wiedza i Edukacja pojawiło się tłumaczenie artykułu Daniela Kromanda Kategoryzacja awatarów. W przygotowaniu tłumaczenia kolejnych artykułów, w tym prawdopodobnie tych zamieszczanych na łamach Game Studies, pierwszego i bodaj do dziś najważniejszego sieciowego periodyku ludologicznego (którego najowszy numer ukazał się w grudniu).
- W najnowszym numerze czasopisma Kultura i Historia ukazała się recenzja książki Fransa Mäyrä An Introduction to Game Studies. Games In Culture. Autorem recenzji jest Radosław Bomba z Instytutu Kulturoznawstwa UMCS. Warto przy okazji wspomnieć, że Radek niedawno otworzył przewód doktorski. Temat jego pracy brzmi „Gry komputerowe w perspektywie antropologi codzienności”, a dotyczyć ma głównie tego, jak gry stapiają się z naszym życiem codziennym (pracą, nauką, odpoczynkiem). Szykuje się zatem trzeci, po Grach sieciowych jako medium komunikacyjnym Mirosława Filiciaka i „Grach komputerowych jako obszarze zainteresowań nowej teorii literatury” Jana Stasieńki polski doktorat na temat gier wideo. Trzymamy kciuki :-)
Świat:
- Pojawiło się kilka nowych czasopism naukowych poświęconych grom. Z punktu widzenia polskich graczy, wśród których gry fabularne cieszą się od lat dużą popularnością, najciekawiej przedstawia się International Journal of Role-Playing. W walijskim Uniwersytecie w Bangor rozpoczęto z kolei publikację Journal of Gaming and Virtual Worlds, a pracownicy kilku uczelni amerykańskich zainicjowali Journal of Virtual Worlds Research.
- Henry Jenkins, amerykański badacz mediów i kultury popularnej, zamieścił na swoim blogu zapis dwóch ciekawych wywiadów. W pierwszym (część I, część II) rozmawia z Michaelem Nitsche z Georgia Institute of Technology, autorem książki Video Game Spaces: Image, Play, and Structure in 3D Worlds, na temat gier jako systemów przestrzennych. W drugim (część I, część II) na spytki bierze Yasmin B. Kafai, Carrie Heeter i Jill Denner, redaktorki książki Beyond Barbie and Mortal Kombat: New Perspectives on Gender and Gaming i organizatorki konferencji pod tym samym tytułem. Rozmowa dotyczy różnych kwestii związanych z grami i płcią.
- Wspominany nie raz przy różnych okazjach na Altergraniu Ian Bogost z Georgia Institute of Technology rozpoczął wraz z kilkoma naukowcami i studentami nowy projekt badawczy: Journalism and Games. Jak sama nazwa wskazuje, projekt dotyczy gier i dziennikarstwa, a dokładnie tego, na jakie sposoby i w jakich formach gry mogą być wykorzystywane w celach publicystycznych.
- Na zakończenie przypominam, że na stronie Digiplay Initiative znaleźć można na bieżąco aktualizowaną bibliografię naukowych publikacji poświęconych grom – nie tylko sieciowych, ale i drukowanych, co może być przydatne na wypadek, gdyby ktoś na przykład zechciał szarpnąć się na nowe książki ludologiczne z Amazona.
Louvette dzięki wielkie za dobre słowo i zachętę do pisania:)
PolubieniePolubienie
Ja także bardzo dziękuję! Informacja o „International Journal…” jest dla mnie niezwykle cenna. Linkuję na forum PTBG, wspomnę też o niej w serwisie Poltergeist (tam głównie niebadający fani, ale niewykluczone, że ktoś się zainteresuje).
PolubieniePolubienie
Doktorat Radosława Bomby będzie trzecim doktoratem o grach komputerowych, bo wcześniej doktorat o takiej tematyce napisał Jan Stasieńko z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, autor książki „Alien vs. Predator. Gry komputerowe a badania literackie”:)
PolubieniePolubienie
Faktycznie, moje przeoczenie, a przecież książkę dr. Stasieńki czytałam… Dzięki za zwrócenie uwagi.
PolubieniePolubienie